Schone scheepvaart betekent ook een verantwoorde sloop als het schip op is. Daar is nu echter totaal geen sprake van; de meeste schepen worden in India en Bangladesh gesloopt onder erbarmelijke omstandigheden. Dit is jaren geleden door Greenpeace op de agenda gezet en nu werkt een coalitie van 15 ngo’s onder de naam NGO Platform on Shipbreaking op verschillende fronten aan verandering. Stichting De Noordzee is 1 van de leden van het platform en was vorige week in Bangladesh.
Een week eerder had de rechter in Bangladesh een verbod op de sloperijen afgekondigd, wanneer zij niet in het bezit waren van de juiste (milieu-) vergunningen. Omdat alle 36 bedrijven die op de stranden van Chittagong werken geen enkele vergunning hebben, betekent dit feitelijk sluiting van de gehele bedrijfstak. Het verbod van de rechter moet binnenkort worden uitgevoerd maar daar is ook politieke steun voor nodig. Met bijna alle partners van het NGO platform hebben wij daarom vorige week een serie gesprekken gehad met de ministers van Milieu en van Arbeid, bij de ambassades van Noorwegen en Nederland en met de EU Delegatie in Bangladesh. Ook hebben wij onze Annual General Meeting in Dhaka gehouden en een conferentie over de export van gevaarlijke stoffen georganiseerd. Oorspronkelijk stond op de agenda een bezoek aan de sloopstranden, maar dat is vanwege de veiligheid afgeblazen.
In het Llink radioprogramma Atlas van 5 april werd ik geinterviewd over mijn ervaringen in Bangladesh
Bangladesh verbiedt slopen van schepen op het strand
leestijd: < 1 minuut