Clean Shipping in Brussel - Stichting De Noordzee

Geen zee of schip te bekennen, maar vandaag was Brussel de plaats waar Europese ladingeigenaren en andere maritieme belanghebbenden met elkaar discussieerden over milieuwetgeving en best practices in de scheepvaart. Onze directeur Eelco Leemans, alias de ‘Green Dutchman’. onderstreepte het belang van schone scheepvaart met zijn presentatie: ‘10 reasons for clean shipping’. Bij een vlammende uiteenzetting van afgevaardigde Mark Major van de EU, werd duidelijk dat reduceren van uitstoot van CO2 en SOx, netto goedkoper is dan niets doen. Vertegenwoordigers vanuit de scheepvaart- en verladers wereld trokken dit vervolgens in twijfel. Zijn het vooral erg oneens met strengere normen per 1 januari 2015, voor de uitstoot van SOx in de Noordzee. Want de brandstof gaat duurder worden en ze waarschuwden dat het gaat leiden tot een een shift van goederentransport van schepen naar trucks. En dat is slecht voor het milieu. ‘Duitsland kan een Tsunami van vrachtwagens met papier verwachten vanuit Finland en Zweden’ zo werd ons verzekerd. Lekker populaire uitspraak, maar ik vraag me af of de soep werkelijk zo heet wordt gegeten. De havens in Europa, waaronder Rotterdam, zijn namelijk erg voorstander van het verlagen van de norm voor zwaveluitstoot per 2015. Ik kan me niet voorstellen dat havens een dergelijk standpunt zouden innemen als een ‘modal shift’ werkelijk het gevolg zou zijn. Fer van der Laar, directeur van de International Association of Ports and Harbors, benadrukte dat havens voorstander zijn van verlaging van de zwavelnorm voor schepen.
Private initiatieven voor schone scheepvaart
Ladingeigenaren, expediteurs en scheepseigenaren kunnen kiezen uit verschillende manieren om de milieuprestaties van schepen/rederijen te evalueren. Greenaward, Clean Cargo Working Group, Environmental Ship Index, Shipping Efficiency, Rightship, Blaue Engel of de Clean Shipping Index? Men ziet door het water de zee niet meer…. Allemaal hebben ze zo hun eigen voordelen. En nadelen. Waarom bestaat er niet één wereldwijd systeem, door allen omarmd?
Als deelnemer aan het discussiepanel heb ik de Clean Shipping Index (CSI) gepresenteerd. CSI is een online softwareapplicatie die ontworpen is voor landingeigenaren, zoals Volvo en Philips, zodat zij kunnen kiezen voor de schoonste schepen/rederijen voor het vervoer van hun producten. Gelukkig hebben de initiatieven veel met elkaar gemeen. Een Greenaward gecertificeerd schip die met schonere brandstof vaart dan wettelijk verplicht heeft doorgaans een goede score op de CSI en krijgt korting in verschillende Europese havens binnen het systeem van de Environmental Ship Index, een index gericht op het verminderen van SOx en NOx emissies in havengebieden. Met WWF en een aantal internationale bedrijven werken wij samen om in de toekomst naar één wereldwijd systeem te gaan. Een soort MSC -, of FSC label, maar dan niet voor vis of hout, maar voor schepen: een Sustainable Shipping Council. Maar voordat zo’n ‘SSC’ er is gaat nog wel een paar jaar duren verwacht ik. In de tussentijd is mijn advies aan ladingeigenaren: Schoon varen? Dat moet je aan de hand van de Clean Shipping Index DOEN! Tenzij je een Greenaward gecertificeerd schip kunt krijgen natuurlijk, dan zit je sowieso goed…