Veldwerkopdrachten (Coastwatch)

De zee

Is het eb of vloed?een experiment om actief eb en vloedbewegingen te ontdekken | ob vmbo/havo/vwo | ak, bio

Stilteopdracht: de zee en het strand ervaren, vlakbij de zee en dichtbij de duinen | alle niveaus | bio, ak 

 

Het leven in zee

Sleepnetvissen - inventarisatiebeschrijving onderzoeksmethode sleepnetvissen, turflijst en zoekblad | alle niveaus | bio

Presentaties aanpassingen (sleepnetvissen): (groepjes) leerlingen vertellen over de biologie van een opgevist dier | alle niveaus | bio

Kenmerken van zeedieren (sleepnetvissen): uitleg van kenmerken van verschillende zeedieren die gevangen zijn met daarna een vraag-, antwoord-, renspel | ob vmbo/havo/vwo | bio

Voedselpiramide (sleepnetvissen): een voedselpiramide tekenen waarin een of meer dieren uit de sleepnetvangsten voorkomen | ob vmbo/havo/vwo | bio

Aanspoelsels - inventarisatie: beschrijving onderzoeksmethode biologische aanspoelsels, turflijst en zoekkaart (inclusief werkbladen ter voorbereiding) | alle niveaus | bio

Schelpen zoeken: zoekopdracht, waarbij leerlingen leren wat schelpen zijn en verschillende soorten leren herkennen | alle niveaus | bio

Een strandverhaal: vraag-, antwoord- en renspel over kenmerken en eigenschappen van zeeorganismen | ob vmbo/havo/vwo | bio

 

Afval

Vuil jutten - inventarisatie: beschrijving onderzoeksmethode vuil jutten op het strand en de bijbehorende turflijsten (inclusief werkbladen ter voorbereiding)| alle niveaus | mij, ak, anw

Jutkunst: met afval (spreek)woorden uitbeelden op het strand | ob vmbo/havo/vwo| ak, mij, anw

Zoekopdracht: Leerlingen gaan op zoek naar specifieke voorwerpen op het strand en leren zo gericht waarnemen | ob vmbo/havo/vwo | ak, mij, anw

Verschil in afval: per groep verzamelen leerlingen afval dat ze sorteren op afbreekbaarheid, herkomst, vies/schoon of gevaar voor dieren, ze presenteren hun resultaten | vmbo, ob havo/vwo | mij, ak, anw, bio