Er ligt in een schip in de haven van Bremen, Duitsland, die illegaal gesloopt gaat worden op een strand in India.
Zo luidde de anonieme tip aan een medewerker van SDN deze week. Na het checken van een aantal bronnen blijkt inderdaad dat de Northern Vitality, een vrij jong containerschip met ruimte voor zon 3500 containers in eigendom van een Duitse beleggingsclub, is doorverkocht aan een handelaar in sloopschepen voor sloop in India. Dat mag niet, want de schadelijke materialen die in het schip bevinden zoals asbest, koelmiddelen, zware metalen etc., mogen volgens Europese wetgeving niet naar een ontwikkelingsland worden getransporteerd. Daar zijn goede redenen voor want er zijn geen goede faciliteiten voor de verwerking van het afval. De sloopstranden en de wijde omgeving zijn extreem zwaar vervuild en het werk wordt veelal handmatig uitgevoerd.
Het relatief jonge schip is waarschijnlijk doorverkocht omdat het te weinig oplevert in de huidige economische situatie, de eigenaren willen een zo hoog mogelijke prijs om hun verlies te beperken. Dat de louche schroothandelaren in India een hoge prijs voor het schip kunnen betalen door onder andere extreem lage lonen en gebrekkige afvalverwerking komt hen goed uit. De allerhoogste prijs is voor het milieu en de arbeiders op de sloopstranden.
Vandaag heeft het NGO Shipbreaking Platform waar Stichting De Noordzee medeoprichter en lid van is een oproep gedaan aan de Duitse overheid om de wet te handhaven en het schip de haven van Bremen niet te laten verlaten.
Lees hier het internationale persbericht dat vandaag is uitgegaan.
Duitse overheid: stop illegale export gifschip
leestijd: < 1 minuut