Amsterdam, 30 augustus 2012 – Na Rituals en De Tuinen is Etos het derde concern dat stopt met het toevoegen van microplastics aan eigen producten. Directe aanleiding is de campagne ‘Beat the Micro Bead’ van de Plastic Soup Community. Doel van deze campagne is het weren van vervuilende microplastics uit verzorgingsproducten.
Microplastics zijn minuscule kleine bolletjes plastic die worden toegevoegd aan verzorgingsproducten zoals bijvoorbeeld tandpasta en scrubs. Deze plastic bolletjes komen via het doucheputje in de zee terecht, waar vissen het binnenkrijgen. Op elke 2 hapjes plankton krijgt klein zeeleven in de Middellandse Zee tegenwoordig 1 hapje plastic binnen. Aangezien bewezen is dat gif zich aan plastic hecht, is het duidelijk welke gevolgen dit kan hebben.
HEMA
Dat Etos nu de productformules gaat aanpassen is dan ook erg goed nieuws. Maria Westerbos van de Plastic Soup Foundation: ‘We hopen dat HEMA dit goede voorbeeld snel gaat volgen. In vrijwel alle scrubs zitten microplastics. Momenteel onderzoeken we of er ook plastic in de Jip en Janneke producten zit.’ Jeroen Dagevos van Stichting De Noordzee beaamt dit: ‘Wij hebben vorig jaar al om tafel gezeten met de HEMA, maar helaas zonder resultaat. We hopen dat het concern nu alsnog de microplastics in de ban wil doen.’
Dorian van Rijsselberghe
Olympisch kampioen windsurfen Dorian van Rijsselberghe steunt de campagne waar hij kan. ‘Ik wil geen plastic in mijn soep”, zegt de kampioen, die zich hardmaakt voor schone oceanen.
Over de Plastic Soup Community
De Plastic Soup Community is een samenwerking van steeds meer organisaties die zich willen inzetten voor de strijd tegen plastic in de zee. Per jaar komt naar schatting 4,7 miljoen ton plastic in zee terecht. Dat is gemiddeld 12.000 ton per dag. Bijna al het plastic dat ooit in de wereld gemaakt is, bestaat (op verschillende manieren) nog steeds. Experts voorspellen dat plastic wel duizend jaar oud kan worden. UNEP, de milieuafdeling van de Verenigde Naties, schat dat zeeafval jaarlijks 100.000 zeezoogdieren en minstens één miljoen zeevogels het leven kost. Zij hebben plastic soep als een van de drie meest urgente milieu-issues aangewezen. Plastic soep is de verzamelnaam voor de ernstige problemen die plastic in zee veroorzaakt.
Beat the Micro Bead
Inmiddels steunen de volgende milieuorganisaties de campagne Beat the Micro Beads: Algalita Marine Research Institute, 5Gyres, Natuur & Milieu, Plastic Pollution Coalition (met meer dan 150 aangesloten organisaties wereldwijd), de Waddenvereniging, Seas at Risk, Greenpeace, Sea First, Marine Conservation Society, Surfrider Foundation Holland, Deepwave, Project Blue Sea, Duik de Noordzee Schoon, Plastic Oceans Foundation, Surfrider Foundation Europe, European Environmental Bureau (EEB), Stichting Vissenbescherming, Kust & Zee, Washed Ashore. Meer informatie over de campagne: ‘Beat the Micro Bead’.