Geen micro beads meer bij Colgate-Palmolive, L’Oreal en Beiersdorf - Stichting De Noordzee

Campagne Bead the Micro Bead dwingt cosmetica industrie wereldwijd op de knieënHoeveelheid plastic na 1 scurbbeurt (C) Stichting De Noordzee
Amsterdam, 6 mei 2013 – Nadat Unilever eind 2012 liet weten dat het concern wereldwijd stopt met het gebruik van micro beads in verzorgingsproducten, is het nu de beurt aan Colgate-Palmolive, Beiersdorf en L’Oreal. Dat blijkt uit mails die de drie concerns vorige week stuurden naar de programmamakers van het Deense nieuwsprogramma Kontant.
Colgate Palmolive in een mail: “By the end of 2013 all products sold in Europe will be without microplastics. Globably our aim is to phase out their use and through ongoing changes in formulas will almost all our products be microplastic free by 2014.”
Beiersdorf: “We believe that microplastics, precisely because they are not water-soluble, are collected in water treatment plants. However, we listen to our customers and are therefore looking for a substitute. It is dificult to give a date as to when an alternative is ready.”
“L’Oreal has decided not to develop any new products with microplastic-pearls as an exfoliating agent and we will also work to substitute these in existing product formulas, even though they are not shown to be ecotoxic.”
Via het doucheputje in de zeeiTunesArtwork
Wetenschappers maken zich in toenemende mate zorgen om die microscopisch kleine stukjes plastic. Deze plastic deeltjes worden door het doucheputje gespoeld en komen via het riool in de waterzuivering terecht. Ze zijn zo klein dat ze voor een deel de waterzuivering passeren en uiteindelijk in zee terechtkomen. Daar hoort plastic absoluut niet thuis, vinden de inmiddels 25 NGO’s, die de campagne sinds augustus 2012 gezamenlijk voeren, met de Nederlandse Plastic Soup Foundation en Stichting De Noordzee als kwartiermakers.
Maria Westerbos van de Plastic Soup Foundation: “Dit is ongelooflijk hoopgevend, al vinden we het wel heel jammer dat Beiersdorf en L’Oreal geen einddatum durven te noemen.”
Jeroen Dagevos van Stichting De Noordzee: “Daarom blijven hun producten voorlopig code rood houden in onze databank en APP: Warning, plastics inside, die gratis beschikbaar is voor Ipad & Iphone. Colgate-Palmolive kan meteen op oranje.”
Westerbos: “De laatsten die voet bij stuk houden en hardnekkig ons water blijven vervuilen, zijn Procter & Gamble en Johnson en Johnson. We zijn heel benieuwd, wanneer zij eindelijk verstandig worden. Wereldwijd willen consumenten hun tanden niet poetsen met plastic of hun haren ermee wassen.”
Nederland als koploper
In 2012 besloten een aantal ketens in Nederland al als eersten om te stoppen met het toevoegen van micro beads aan verzorgingsproducten. De HEMA en Trekpleister hebben inmiddels de daad bij het woord gevoegd. Medio 2013 zijn alle persoonlijke verzorging- en cosmeticaproducten vrij van micro beads.
De Tuinen is al zover: er worden praktisch geen producten meer verkocht met micro plastics. Maar De Tuinen gaat nog een stap verder: toeleveranciers van producten die plastic bevatten, worden door het concern vanaf 1 juni 2013 geweigerd. Remark, met de merken Zarqa, Vogue & Therme, is al plastic-vrij, en ook Kruidvat maakt haar belofte waar: eind 2013 ligt het nieuwe, micro plastic vrije aanbod in de schappen. ETOS gaat langzamer: de keten verwacht dat pas eind 2013 de eerste producten zonder micro beads in de winkel te vinden zullen zijn. Nog maar heel recentelijk heeft ook de Bodyshop, onderdeel van L’Oreal, ‘beterschap’ beloofd.
Ook politiek is Nederland koploper in de discussie over micro beads. Twee weken geleden maakte staatssecretaris Mansveld bekend, dat zij de Europese Unie zal vragen om een verbod op verzorgingsproducten die plastics bevatten