Vandaag heeft het NGO Shipbreaking Platform de lijst met rederijen gepubliceerd die schepen naar de sloopstranden van Bangladesh, India en Pakistan hebben gebracht. In 2015 zijn er 768 grote schepen ontmanteld, waarvan 469 op een vervuilende en onveilige manier op de sloopstranden. Voor het eerst staan er geen Nederlandse rederijen meer op deze lijst. Stichting De Noordzee is als lid van het Shipbreaking Platform trots op dit resultaat.
Oude schepen zijn nog miljoenen waard door recycling van staal en scheepsonderdelen. Het slopen op de sloopstranden gaat gepaard met enorme vervuiling en er vallen jaarlijks vele doden en gewonden door ongelukken. Daarnaast is er geen adequate behandeling van afvalstromen die van de werf af komen. Door uitbuiting en gebrek aan milieuregels levert een oud schip het meeste op in Bangladesh, India en Pakistan.
Schoon en veilig recyclen
Recyclen van schepen kan ook anders: in een gecontroleerde omgeving, bij voorkeur in een droogdok, met behulp van kranen en beschermingsmaatregelen voor personeel. 14 schepen van Nederlandse eigenaren (rederij Vroon, Fugro, van Oord) zijn in 2015 in Turkije en Denemarken onder gecontroleerde omstandigheden en in lijn met internationale regelgeving gesloopt.
Stichting De Noordzee is blij met dit resultaat, directeur Floris van Hest: “Jarenlang heeft de stichting zich hard gemaakt voor schone en veilige sloop door Nederlandse reders, dit is nu bereikt. Hopelijk kunnen wij hier nu een punt achter zetten. Een grote pluim voor de Nederlandse maritieme sector.”
Afspraken omzeilen
In andere landen moet er nog veel gebeuren. In Europa omzeilen vooral Griekse (87 schepen) en Duitse (23 schepen) bedrijven de internationale afspraken voor het overbrengen van afvalstoffen naar ontwikkelingslanden. Zij verkopen schepen aan tussenpersonen die dan tijdelijk nieuwe eigenaar worden. De oorspronkelijke eigenaar kan daardoor niet aansprakelijk worden gesteld.
Wetgeving
De in 2009 overeengekomen Hong Kong Conventie van de Internationale Maritieme Organisatie is nog steeds niet van kracht. Nederland heeft recent laten weten de ratificatie te starten.
Voorzitter Tineke Netelenbos van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR): “Goed dat Nederlandse reders zelf hun verantwoordelijkheid nemen. De KVNR vindt het echter zeer teleurstellend dat tot op heden slechts drie landen de Hong Kong Conventie hebben geratificeerd, waardoor die nog niet van kracht is. Wij roepen overheden op dit zo snel mogelijk te doen zodat er wereldwijd geldende regels voor scheepsrecycling van kracht worden.”
Boskalis
‘s Werelds grootste baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis maakte de keuze voor duurzaam recyclen al jaren geleden. Recentelijk hebben zij na een zorgvuldige voorbereiding en met intensieve begeleiding een deel van hun vloot in een droogdok in Mexico laten ontmantelen. Hiervoor zijn ze door het NGO Shipbreaking Platform uitgeroepen als Industry leader op gebied van scheepsrecycling.
Klik hier voor het internationale persbericht van het NGO Shipbreaking Platform voor meer achtergrond en cijfers over de problematiek.
1. Stichting De Noordzee is medeoprichter en lid van het NGO Shipbreaking Platform, een internationale coalitie van 19 mensenrechten en milieuorganisaties die zich inzet voor veilige en schone sloop van schepen.