Na Nederlands succes breidt ‘Beat the Micro Bead’ campagne zich uit naar Duitsland en VK
Ook de HEMA stopt met het toevoegen van microplastics aan eigen producten. Eerder besloten Rituals, De Tuinen en Etos hier ook al toe. Directe aanleiding is de campagne Beat the Micro Bead van de Plastic Soup Community. Doel van deze campagne is het weren van vervuilende microplastics uit verzorgingsproducten.
Caspar Woolthuis, hoofd productkwaliteit en duurzaamheid van de HEMA: Er is besloten dat microplastics niet meer mogen worden toegepast. Voor acht producten zijn inmiddels offertes opgevraagd om de PE beads te vervangen voor goede alternatieven.
Nu ook LOreal
Hoera voor de HEMA, aldus Maria Westerbos van de Plastic Soup Foundation. Helaas kregen we van LOreal Nederland minder goed nieuws. LOreal houdt vast aan het standpunt dat de microplastics die in zee worden gevonden niet aantoonbaar dezelfde deeltjes zijn als die in hun producten.
Jeroen Dagevos van Stichting De Noordzee: Geloofwaardig is het concern pas als het eerst stopt met het gebruik van microplastics om uit voorzorg schade aan het milieu te voorkomen. De volgende stap is nader onderzoek doen naar de feiten. We zijn erg blij dat een aantal andere cosmeticaproducenten en -leveranciers dit wel inzien.
De Body Shop
The Body Shop is onderdeel van LOreal en hanteert het Eco-conscious-label, dat staat voor producten die niet schadelijk zijn voor alles wat leeft in het water. Westerbos: Maar hoe rijm je dat dan met het toevoegen van microplastics aan verzorgingsproducten?
Duitsland en de Verenigde Staten
Inmiddels is de campagne ook in andere landen van start gegaan, waaronder Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De Verenigde Staten volgt snel. Marcus Eriksen van 5Gyres, een organisatie die zich inzet tegen vervuiling door plastic door middel van onderzoek, onderwijs en actie: Ons onderzoek in The Great Lakes leverde meer micro beads op in één enkele sleepnet dan waar ook ter wereld. Wij komen nu ook in actie tegen het toevoegen van micro beads aan producten!
Beat the Micro Bead
Zie voor de campagne Beat the Micro Bead ook: http://www.youtube.com/watch?v=M2mVZg4z9T8 en http://youtu.be/voWTpAE9pqQ.
Inmiddels steunen de volgende milieuorganisaties de campagne Beat the Micro Bead: Algalita Marine Research Institute, 5Gyres, Natuur & Milieu, Plastic Pollution Coalition (met meer dan 150 aangesloten organisaties wereldwijd), de Waddenvereniging, Seas at Risk, Greenpeace, Sea First, Marine Conservation Society, Surfrider Foundation Holland, Deepwave, Project Blue Sea, Duik de Noordzee Schoon, Plastic Oceans Foundation, Surfrider Foundation Europe, European Environmental Bureau (EEB), Stichting Vissenbescherming, Kust & Zee, Washed Ashore. The Coastal & Marine Union (EUCC).
Initiatiefnemers
De Plastic Soup Foundation wil nationaal en internationaal een halt toeroepen aan de toenemende verontreiniging van de oceanen met plastics. De PSF wil sterk bevorderen dat in de toekomst niet nog meer plastic in zee terecht komt. Kijk voor meer informatie op: plasticsoupfoundation.org
Stichting De Noordzee (SDN) is de natuur- en milieuorganisatie die zich inzet voor een duurzaam gebruik van de Noordzee. De organisatie streeft naar een gezonde zee vol bruinvissen, vis en ander leven. SDN is actief op de themas: beschermde natuur, duurzame visserij (VISwijzer), schone scheepvaart, afvalvrije Noordzee & stranden (Coastwatch & MyBeach) en ruimtelijke ordening. Meer informatie op: noordzee.nl.
Ook meehelpen voor een schone en gezonde Noordzee?
Doe mee aan de Hoe schoon is jouw strand? actie op 22 september van Stichting De Noordzee!
HEMA haalt microplastics uit scrubs
leestijd: < 1 minuut