In 2013 minder schepen naar sloopstranden in Azië - Stichting De Noordzee

Het NGO Shipbreaking Platform, een internationale coalitie van mensenrechten- en milieuorganisaties, publiceerde vandaag haar jaarlijkse lijst met ‘foute’ rederijen. 238 schepen van Europese eigenaren belandden in 2013 op de sloopstranden van Azië. Dat is 25 % minder dan het jaar ervoor. Drie hiervan waren in eigendom van Nederlandse bedrijven, meldt Stichting De Noordzee, medeoprichter van dit Platform. IMG_6243-550x366
De drie Nederlandse rederijen waar het om gaat zijn Marina Bay Shipping B.V. en WEC Lines BV en Van Oord N.V.
“Dit zijn er drie te veel, maar we zien voor Nederland wel een positieve trend. Vorig jaar waren het er nog vijf, in 2011 twaalf”, zegt Merijn Hougee van Stichting De Noordzee. “Bovendien kondigde Van Oord aan in 2013 haar beleid ten aanzien van sloopschepen te hebben gewijzigd, vier schepen werden op een verantwoorde manier ontmanteld in gecertificeerde, offthebeach scheepswerven. In 2014 heeft Van Oord aangegeven graag met ons in dialoog te gaan om verder invulling te geven aan dit nieuwe bedrijfsbeleid.”
Regelgeving faalt
Sinds 30 december 2013 gelden nieuwe Europese regels voor de sloop van oude zeeschepen. Dit betekent dat schepen onder Europese vlag niet meer op de sloopstranden van Azië ontmanteld mogen worden. “Deze regels zijn een papieren werkelijkheid, in de praktijk voer ruim twee derde van de sloopschepen van Europese eigenaren niet onder Europese vlag. Een reder kan makkelijk omvlaggen naar een niet EU land en daarmee deze regels omzeilen,” aldus Hougee.
Giftig afval
Jaarlijks worden zo’n duizend schepen gesloopt. Een merendeel belandt op de stranden van India, Bangladesh en Pakistan. In deze landen zijn nauwelijks regels voor het verwerken van giftig afval. De schaarse regels die er zijn worden niet voldoende gehandhaafd en lonen van de arbeiders zijn laag. De sloop gebeurt onder onveilige en extreem zware werkomstandigheden, waarbij zelfs geregeld doden vallen. Vegetatie en vis rondom sloopstranden zijn nagenoeg verdwenen en de zichtbare vervuiling is tot op honderd kilometer van de sloopstranden te vinden.
Schip is miljoenen waard
Het afbreken van het scheepsmateriaal op een strand in Azië is vele malen goedkoper dan schoon en veilig recyclen in bijvoorbeeld een droogdok in Europa. Een oud ladingschip is miljoenen waard door het staal dat wordt hergebruikt. Omdat internationale afspraken voor export van schadelijke afvalstoffen makkelijk kunnen worden omzeild, zijn naast betere regelgeving ook andere drukmiddelen nodig. Ketenpartners zoals ladingeigenaren moeten reders hier op aanspreken.
* Zie volledige overzicht van NGO Shipbreaking Platform.
Zie hier ook een video over de erbarmelijke omstandigheden waarin gewerkt wordt op de stranden in India en Bangladesh.