Kruidvat en Trekpleister doen microplastics ook in de ban - Stichting De Noordzee

Duits en Amerikaans onderzoek naar microplastics in water levert schokkend nieuw bewijsmateriaal op
Amsterdam, 17 oktober 2012 – Na HEMA, ETOS, De Tuinen en Rituals maakte Nieuwsuur (NOS, NTR) gisteravond in een reportage op Nederland 2 bekend dat ook Kruidvat en Trekpleister stoppen met het toevoegen van vervuilende microplastics aan verzorgingsproducten. Daarmee blijkt de eind augustus gestarte campagne ‘Beat the Micro Bead’ van een grote groep milieuorganisaties uit de hele wereld, definitief succesvol.
Maria Westerbos, initiator van de Plastic Soup Foundation zegt hierover: “Deze grote Nederlandse retailers laten zien dat zij tot de duurzaamste ter wereld horen. Hier kunnen we trots op zijn. Laten we hopen dat de multinationals nu ook volgen.”Jeroen Dagevos van Stichting De Noordzee: “Waar een klein land als eerste groot in kan zijn.”
Kees Buur, Buying Director Health & Beauty van Kruidvat en Trekpleister, onderdeel van A.S. Watson Health & Beauty Benelux: “Naar aanleiding van de campagne Beat the Micro Bead van de Plastic Soup Community hebben wij besloten om versneld stappen te ondernemen om microplastics uit onze eigen merk verzorgingsproducten te weren. Wij zullen dit vóór 1 januari 2014 doen. Tevens zijn wij in gesprek met onze A-merk leveranciers over hun beleid ten aanzien van duurzaamheid. Deze gesprekken zullen we de komende jaren actief blijven voeren. Ook de toepassing van microplastics zal hier onderdeel van uitmaken.”
Duitse campagne tegen microplastics werpt eerste resultaat af
Daarnaast heeft de Duitse multinational Henkel als eerste in eigen land laten weten de samenstelling van haar producten met microplastics aan te passen. Henkel opereert wereldwijd, onder andere op het terrein van ‘beauty care’. Schwarzkopf’s shampoos behoren tot een van de vele merken. Maria Westerbos van de Plastic Soup Foundation: “Dat is goed nieuws, maar als je de meest recente onderzoeksresultaten tot je door laat dringen, dan begrijp je dat er internationaal nog veel meer schapen over de dam moeten.”
Schokkende onderzoeksresultaten
Duitse wetenschappers van de universiteit van Oldenburg onderzoeken op dit moment de vervuiling van het effluent van waterzuiveringsinstallaties met microplastics. De resultaten zijn schokkend: Ongeveer 80 procent van de kunststofvezels en 100 procent van de plastic korreltjes komen van het afvalwater van huishoudens. Die ronde plastic korreltjes („kugelförmigen Plastikpartikel“) zijn vooral afkomstig van douchegels, peelings en tandpasta’s. Een Duitse reportage in het programma W wie Wissen is hier te zien.
Uit de USA
Marcus Eriksen van het Amerikaanse 5Gyres, een organisatie die zich inzet tegen vervuiling door plastic door middel van onderzoek, onderwijs en actie, beschikt ook over actuele bewijslast: “We’ve got some important news to share about plastic pollution upstream in the Great Lakes, the first expedition to study plastics in inland US waters. We’ve analyzed our data from sample taken in the Great Lakes and what we found is shocking. Microplastic particles, no larger than grains of sand, peppering the lake surface. One sample had over 600 of them. Yikes! What could they be? After some investigation, we’ve figured it out. The culprit? Non-natural facial scrub products that employ micro-particle polyethylene beads as an exfoliant. The beads are designed to go from your face down the drain and then to the ocean. We’ll be launching a campaign to address this problem in the coming months and we’ll need your help to claim another victory for the ocean.”
App voor consumenten binnenkort beschikbaar
Om consumenten in binnen- en buitenland op weg te helpen om alleen verzorgingsproducten te kopen bij winkelketens die het probleem serieus nemen, komt er binnenkort een app beschikbaar. Westerbos: “Consumenten kunnen met deze app de barcode van verzorgingsproducten checken en ontvangen code rood als er microplastics in verwerkt zijn. Producten van retailers en producenten die de microplastics op de korte termijn vervangen door natuurlijk afbreekbare bestanddelen, krijgen daarentegen als beloning code oranje: zij werken immers aan een duurzaam alternatief”. Op de vraag wanneer de app beschikbaar is, zegt Westerbos: “Ik verwacht voor eind oktober. Er is inmiddels een ‘show app’ waarmee we producten kunnen testen. Nu is het alleen nog wachten op goedkeuring van de app store.”
Unilever, Procter & Gamble & L’Oreal
Jeroen Dagevos van Stichting De Noordzee maakt toch nog een kanttekening: “Fantastisch dat er al zoveel retailers om zijn. Vooral ook omdat het retailers zijn die hun eigen producten produceren. Helaas blijven de grote jongens nog steeds achter. Unilever, L’Oreal met de Bodyshop en Procter & Gamble geven nog steeds niet thuis.” Westerbos: “Maar we zijn toch niet gek met z’n allen? Wie kent tegenwoordig dit type struisvogelpolitiek niet?”
Beat the Micro Bead
Inmiddels steunen de volgende milieuorganisaties de campagne Beat the Micro Bead: Algalita Marine Research Institute, 5Gyres, Natuur & Milieu, Plastic Pollution Coalition (met meer dan 150 aangesloten organisaties wereldwijd), de Waddenvereniging, Seas at Risk, Greenpeace, Sea First, Marine Conservation Society, Surfrider Foundation Holland, Deepwave, Project Blue Sea, Duik de Noordzee Schoon, Plastic Oceans Foundation, Surfrider Foundation Europe, European Environmental Bureau (EEB), Stichting Vissenbescherming, Kust & Zee, Washed Ashore.
Zie voor de campagne ‘Beat the Micro Bead’ ook:
Videobrief Charles Moore: http://www.youtube.com/watch?v=M2mVZg4z9T8
Music clip Beat the Micro Bead:http://youtu.be/voWTpAE9pqQ
Campagne Trailer: http://youtu.be/AtY-AMSKT6w