Maersk was lange tijd voorvechter van duurzame scheepsrecycling, maar nu het economisch tegen zit stuurt het bedrijf uit Denemarken sloopschepen naar India en Bangladesh voor de sloop. Met hoog water zijn de schepen het strand op gevaren om vervolgens door honderden arbeiders onder gevaarlijke en vervuilende omstandigheden te worden gesloopt. Stichting De Noordzee is zwaar teleurgesteld dat een gerenommeerd bedrijf zoals Maersk gevestigd in een van de rijkste landen ter wereld sloopschepen naar landen stuurt onder het mom van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wetend dat de omstandigheden onacceptabel zijn.
Het bedrijf kondigde dit jaar aan in een persbericht dat ze een deal hadden gemaakt met een sloopwerf in India om geld te besparen. Tot voor kort stuurde Maersk een aantal schepen per jaar naar sloopwerven in China en Turkije waar ze op meer verantwoorde wijze werden ontmanteld. Door veranderingen in de scheepvaartsector moet Maersk meer schepen gaan slopen. Met het verplaatsen van de sloop naar India, kan er geld bespaard worden, tot wel 150 miljoen dollar.
Sloperijen in India voldoen niet aan eigen standaard
Maersk ontwikkelde een eigen standaard voor het garanderen van naleving van het Verdrag van Hongkong, een internationaal verdrag van de Internationale Maritieme Organisatie, om veilige en milieuvriendelijke recycling van schepen te bevorderen. Nu blijkt uit recent onderzoek van onderzoeksjournalisten van het Deense Danwatch, dat Maersk twee schepen heeft laten slopen op een scheepswerf in India onder vervuilende en onveilige arbeidsomstandigheden. Daarnaast is de ‘Northsea Producer’ een gigantisch offshore olie en exploratie schip dat op de Noordzee dienst heeft gedaan, doorverkocht naar Bangladesh. In Bangladesh zijn de werkomstandigheden nog gevaarlijker dan op de sloopwerven in India.
Marijke Boonstra, projectleider Schone Zee van Stichting De Noordzee: “Maersk heeft gezegd dat ze de werkomstandigheden willen verbeteren in India, terwijl diverse experts aangeven dat dit onbegonnen werk is zonder te investeren in goede infrastructuur en adequate afvalverwerking. Het bedrijf bespaart geld door exploitatie van goedkope arbeidskrachten en milieuvervuiling onder het mom van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een onverantwoorde en onbegrijpelijke koerswijziging. Bovendien een slecht voorbeeld voor de maritieme industrie die bewegingen maakt naar verduurzaming van de sector.”
Bron foto: Danwatch
Contactgegevens:
Marijke Boonstra, Stichting De Noordzee, 0634401874
Merijn Hougee, Stichting De Noordzee, 0611603462
Link naar vorige blog >
Lees hier meer berichten in internationale en Deense media:
DanWatch – MAERSK AND THE HAZARDOUS WASTE –
World Maritime News – NGO Calls On Maersk to Become True Leader for Safe Recycling –
Politiken – Mærsk bad minister om støtte til ophug i Indien –
Politiken – Mærsk-skib skrottes på strand i Bangladesh i strid med løfter –
Nyheder TV 2 – Afsløring: Mærsk-skib forsvandt fra radaren – nu ligger det på farlig strand –