Als het aan Europa ligt wordt beaching van schepen in Zuidoost Azië verboden. Hierover stemde de milieucommissie van het Europees Parlement op dinsdag 26 maart. Ook stemde een meerderheid vóór het instellen van een Europees scheepsrecycling fonds. Dit economische instrument heeft als doel de externe kosten die gepaard gaan met de huidige slooppraktijken op de stranden van Azië te internaliseren.
Een financieel instrument is noodzakelijk voor alle schepen die EU wateren aandoen. Het idee is dat elk schip dat een Europese haven aandoet een kleine bijdrage betaald voor een scheepsrecycling fonds. Wanneer de reder aantoont dat een schip op een verantwoorde wijze is gerecycled in een door de EU goedgekeurde faciliteit, kan er aanspraak gemaakt worden op dit fonds. De uiteindelijke plenaire stemming voor de voorgestelde nieuwe wetgeving voor scheepsrecycling is eind mei.
De NGOs in het Shipbreaking Platform – waar Stichting De Noordzee lid van is – steunen de plannen voor het financiële instrument, maar zijn kritisch op het voorstel om schepen buiten de huidige regels voor overbrenging van afvalstoffen te laten vallen, omdat dit in strijd is met Europese en internationale wetgeving.
Klik hier voor het internationale persbericht van het NGO Shipbreaking Platform.
Milieucommissie van Europees Parlement wil fonds voor verantwoorde scheepsrecycling
leestijd: < 1 minuut