Stichting de Noordzee

National Geographic en Stichting De Noordzee maken stranden schoon

18 juni 2018

Persbericht - De stranden van Scheveningen en Zandvoort zijn zondag 24 juni het decor van een speciale schoonmaakactie. National Geographic organiseert die dag samen met Stichting De Noordzee een speciale Beach Cleanup in het kader van de campagne #STOPMETPLASTIC. Daarmee wordt voorkomen dat plastic zwerfafval van de kustlijn in zee verdwijnt.   

Jaarlijks eindigt zo’n 9 miljard kilo plastic in de oceaan. Met #STOPMETPLASTIC spoort National Geographic het publiek aan om een duurzaam alternatief te gebruiken in plaats van plastic wegwerpproducten als tasjes, rietjes, wattenstaafjes, flesjes, bestek en koffiebekers. Daarnaast wordt opgeroepen om te recyclen en plastic afval op te rapen. Om deze twee handelingen in de praktijk te brengen, wordt de National Geographic Beach Cleanup georganiseerd.

Deelname aan de Beach Cleanup is gratis. Geïnteresseerden kunnen zich hier aanmelden.. Actrice Hanna Verboom, YouTuber Wouter van der Vaart en plastic soup surfer Merijn Tinga lopen als ambassadeurs van de campagnemaand voorop tijdens de Hondshaai-route in Zandvoort. Tinga, die plasticvervuiling eerder aan de kaak stelde door meer dan duizend kilometer over de Rijn te suppen, laat met de ingezamelde plastic flesjes een nieuw hoogwaardig surfboard printen. Van het overige plastic afval laat National Geographic een kunstwerk maken, waardoor het probleem ook na de campagnemaand onder de aandacht blijft. 

72.000 kilo afval
De National Geographic Beach Cleanup wordt georganiseerd in samenwerking met Stichting De Noordzee, die zich al meer dan 35 jaar inzet voor bescherming en duurzaam gebruik van de Noordzee. Jaarlijks organiseert Stichting De Noordzee de Boskalis Beach Cleanup Tour, waarmee sinds 2013 al ruim 72.000 kilo afval van de Nederlandse kustlijn is verwijderd. 

Entertainment met een doel
National Geographic staat de hele maand juni in het teken van #STOPMETPLASTIC. Het thema plastic staat in juni centraal op televisie, in de magazines en online. De campagne past in de missie van National Geographic om entertainment met een doel te bieden aan wereldwijd 487 miljoen televisiekijkers, 54 miljoen lezers van het magazine en 416 miljoen volgers op sociale media. Meer dan een kwart van de opbrengst van National Geographic komt ten goede aan de Society, waarmee National Geographic Explorers ondersteunt om onze kennis van de wereld te vergroten en te verspreiden. 

National Geographic Beach Cleanup: zondag 24 juni in Scheveningen en Zandvoort. Aanmelden is gratis, klik hier! 


 


We maken deze zomer ook weer de héle Noordzeekust schoon tijdens de Boskalis Beach Cleanup Tour 2018.

Studenten_Strand.jpg