Auteur: Merijn Hougee
2013 was een verschrikkelijk jaar voor veel werknemers in Bangladesh. We denken direct aan de ongevallen in de naaiateliers, maar ook bij het slopen van schepen vielen er weer vele slachtoffers. Officieel zijn 26 doden en 40 gewonden gemeld, volgens een rapport van OSHE, een organisatie die zich inzet voor betere werkomstandigheden. Het werkelijk aantal ligt vaak een stuk hoger en van de sterfgevallen veroorzaakt door bijvoorbeeld asbestblootstelling zijn geen cijfers bekend. Het slopen van schepen behoort tot een van de gevaarlijkste beroepen in Bangladesh. IMG_9985
Zo’n 1100 schepen zijn er in 2013 gesloopt, waarvan driekwart op de stranden van India, Bangladesh en Pakistan. Het staal en bruikbare materialen worden hergebruikt. Duizenden arbeidsmigranten breken hier met eenvoudig gereedschap complete schepen af voor een hongerloontje. De omgeving is zwaar vervuild.
Onlangs zijn er in de EU regels voor scheepsrecycling vastgesteld. Deze zouden er voor moeten zorgen dat schepen onder Europese vlag, zo’n 40% van de wereldvloot, niet op de sloopstranden terecht komen. Doordat schepen makkelijk kunnen omvlaggen naar een land naar keuze kunnen deze regels makkelijk worden omzeild. Het merendeel van de reders kan gewoon doorgaan zoals ze gewend zijn: het verkopen van oude schepen aan de hoogste bieder op de markt. Gelukkig zijn er ook bedrijven die oude schepen op verantwoorde wijze laten recyclen, veilig en met zorg voor het milieu.
Binnenkort publiceren wij in samenwerking met het NGO Shipbreaking Platform de lijst met Europese reders die in 2013 schepen hebben verkocht om gesloopt te worden op de sloopstranden. We hopen dat deze bedrijven door deze jaarlijkse lijst hun verantwoordelijkheid gaan nemen en voortaan hun schepen niet meer op deze mens en milieu onterende stranden laten afbreken.
Lees hier het artikel van Dick Wittenberg in De Correspondent >>