Lancering van campagne: “Unidentified Beached Objects – Weet jij wat het is?”
Zondag 4 december is de campagne “Unidentified Beached Objects – Weet jij wat het is?” van start gegaan. Daarmee roept Stichting De Noordzee (SDN) heel Nederland op om mee te helpen met het identificeren van gevonden afvalitems op het strand.
Marijke Boonstra, projectleider Schone Zee: “Tijdens de strandafval monitoringen vinden wij de meeste gekke afvalitems, zogeheten Unidentified Beached Objects (UBO). Het is niet altijd meteen duidelijk wat de afvalitems zijn of ooit zijn geweest. We willen graag de afvalbronnen van de items achterhalen om zo aanpak bij de bron te kunnen realiseren, maar daarvoor is het belangrijk om eerst te achterhalen wát de UBO precies is. Daarom vraagt Stichting De Noordzee hulp van heel Nederland.”
De campagne waarbij Facebook en Instagram volgers kunnen meehelpen en raden wat de gevonden items zijn zal tevens mensen bewust maken van wat voor (plastic) afval er zoal op het strand rondzwerft, wat daar niet thuis hoort.
Meedoen via social media
Aan het begin van iedere maand wordt een foto van een UBO gedeeld op de Facebookpagina en het Instagramaccount van Stichting De Noordzee. In een reactie kun je laten weten wat jij denkt dat de UBO is en zo draag je bij aan het onderzoek. Iedere maand kun je eveneens kans maken op het winnen van een prijs, van een prachtig boek tot een bijzondere Noordzeebeleving!
Klik voor meer informatie en de spelregels >