Vandaag – bij de start van de Bewuste Visweek – ligt er voor het eerst in Nederland bijvangstvis in de supermarkt. Alle PLUS supermarkten en DekaMarkt supermarkten presenteren wijtingfilet, een heerlijke ovenschotel met scharfilet en gerookte schelvisfilet. Met de presentatie van deze bijvangstproductlijn houden PLUS en DekaMarkt zich aan hun woord om met bijvangstvis uit gecertificeerde visserijen aan de slag te gaan. De milieuorganisatie Good Fish Foundation hoopt dat de Nederlandse consument met hulp van PLUS en DekaMarkt minder bekende vis van eigen bodem weer meer gaat waarderen.
Wat is bijvangstvis? De Nederlandse kottervissers vissen op tong en schol. Maar op de Noordzeebodem zwemmen allerlei vissoorten door elkaar heen. Wat er naast tong en schol in het net zit wordt bijvangst genoemd. Wanneer wij de onbekendere vissoorten zoals schar, wijting en schelvis meer eten hoeft er minder hard op tong en schol gevist te worden, en wordt het milieu gespaard.
De bijvangstproducten zijn te herkennen in het schap door een krijtzwarte sleeve. Om de kopers op weg te helpen staan er leuke recepten op de website van zowel PLUS als DekaMarkt. Op de verpakking van de bijvangstproducten prijkt de slogan ‘Eten wat de Noordzee ons geeft’. De keuze voor de vissoorten in de bijvangstproductlijn is gemaakt op basis van de bijvangstwijzer: een initiatief van de Good Fish Foundation dat laat zien welke lokale Noordzeevissen momenteel hun weg moeilijk naar de Nederlandse consument vinden. PLUS en DekaMarkt ontwikkelden de producten met visleveranciers Profish en Klooster B.V.