De IMO, het VN orgaan voor regulering van de zeescheepvaart, geeft ongeveer drie miljoen euro aan Bangladesh om arbeiders te trainen veiliger te werken op de stranden van Bangladesh tijdens het slopen van oude zeeschepen. De vraag rijst: hoe is het mogelijk om arbeiders, onder wie veel kinderen, te trainen om op een getijdestrand schepen veilig en schoon te ontmantelen? Onmogelijk als je het mij vraagt. Er is geen infrastructuur, er zijn geen kranen, toxische stoffen lopen zo het milieu in, asbest wordt handmatig verwijderd, staalplaten worden handmatig gedragen en explosies komen regelmatig voor. Investeren in Bangladesh is natuurlijk goed, maar dan wel substantieel en voor het maken van infrastructuur voor de sloopwerkzaamheden.
Vandaag spreekt de Premier van Bangladesh met de Secretary General van de IMO in Londen. We stuurden een brief aan de Premier van Bangladesh met het verzoek voorzichtig te zijn met het accepteren van de drie miljioen. Voor het persbericht en de brief die we hebben gestuurd, zie de links hieronder. De Noordzee is één van de drukst bevaren zeeën ter wereld. Omdat schepen internationaal opereren richten wij ons niet alleen op scheepvaart in de Noordzee. Wij benaderen de maritieme sector met een holistische blik, van de bouw van een schip tot en met de sloop. Het slopen van schepen is onlosmakelijk verbonden met scheepvaart. Omdat er met de sloop van oude zeeschepen nogal wat mis is zijn wij (bestuurs)lid van het NGO Shipbreaking Platform , een coalitite van 14 mensenrechten en milieuorganisaties die internationaal samenwerken voor schone en veilige sloop van oude zeeschepen.