Samen met ruim 25 andere organisaties vragen we Unilever tijdens een korte, maar grote Twitter campagne om te stoppen met het toevoegen van microplastics aan verzorgingsproducten en wasmiddelen.
Deze actie richt zich specifiek op Unilever om de volgende reden: de omzet van dit concern is in het derde kwartaal van 2012 met maar liefst 5,9% gegroeid door – met name – de export van verzorgingsproducten naar opkomende landen.
Zoals we inmiddels allemaal weten, voegt Unilever aan een aantal producten microplastics toe. In opkomende landen als China, Indonesië en Brazilië houdt de waterzuivering (als deze er al is) microplastics zeker niet tegen. Unilever beroept zich bij herhaling op haar duurzame karakter, maar voegt in dit geval de daad niet bij het woord. Wij hebben inmiddels kennis van zeker 23 producten, die je hier kunt zien.
Deze organisatie doen mee aan de Twitter campagne:
Plastic Soup Foundation
Stichting De Noordzee
5Gyres
@NYTimesgreen
@greenspanetwork
Greenpeace
IVN
Project Blue Sea
Seas at Risk
MCS (Marine Conservation Society)
De Waddenvereniging
Plastic Pollution Coalition
Natuur & Milieu
Surfrider Foundation Holland
Surfrider Foundation Europe
Deepwave
Environmental Bureau (EEB)
The Coastal & Marine Union
Kust & Zee
Sea First
Naturskyddsforeningen
Duik de Noordzee Schoon
Fran Crowe, English artist
Washed Ashore
Eric Corton
More informatie Beat the Micro Bead Campagne
Twitter oproep: ‘Unilever stop met microplastics in producten’
leestijd: < 1 minuut