Internationale Twitter campagne ‘Beat the Micro Bead boekt resultaat
Donderdag 27 december heeft Unilever een commitment afgegeven, dat het concern wereldwijd stopt met het toevoegen van micro beads aan verzorgingsproducten. Daarmee reageert het concern op een internationale Twitter actie, nu precies een week geleden.
Op donderdag 20 december 2012 vroegen 21 NGOs uit de hele wereld om exact 17.00 uur Nederlandse tijd aan Unilever om te stoppen met het toevoegen van microplastics aan verzorgingsproducten en wasmiddelen. Dat gebeurde onder aanvoering van de Nederlandse Plastic Soup Foundation en Stichting De Noordzee.
De actie richtte zich specifiek op Unilever, omdat de omzet van dit concern in het derde kwartaal van 2012 met 5,9% groeide door – met name – de export van verzorgingsproducten naar opkomende landen als China, Indonesië en Brazilië. Wanneer deze producten micro beads bevatten, komen deze vervolgens zeker in de plastic soep terecht door de gebrekkige waterzuivering in deze landen, aldus Maria Westerbos van de Plastic Soup Foundation. Wij vonden het daarom hoog tijd om Unilever massaal aan te spreken op haar verantwoordelijkheid en met succes!
De Plastic Soup Foundation en haar belangrijke samenwerkingpartner Stichting De Noordzee troffen micro beads aan in zeker 23 producten van Unilever en publiceerden deze lijst tegelijkertijd op Facebook en het web.
Maria Westerbos van de Plastic Soup Foundation: Wij feliciteren Unilever met dit belangrijke besluit. Het concern, dat zich graag voorstaat op haar duurzaamheidbeleid, voegt hiermee de daad bij het woord. We realiseren ons heel goed, dat de producten van Unilever niet van de ene op de andere dag micro beads vrij zijn. Dat is productioneel een omvangrijke operatie. Fleur van Bruggen, media Relations Manager van Unilever heeft ons in een mail laten weten, dat het concern in Nederland medio 2013 al geen micro beads zal gebruiken in personal care producten. Op de website van Unilever staat verder te lezen, dat dit in de rest van de wereld medio 2015 het geval zal zijn.
Eerder deze maand, op 13 december, liet minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu weten, dat het terugdringen van zwerfvuil (waar microplastics onder vallen) door integrale bronaanpak, bewustwording en productontwikkeling bereikt moet worden. Aangezien noch nanoplastics noch microplastics door waterzuiveringsinstallaties speciaal uit het water gefilterd worden, streeft het kabinet naar een brongerichte aanpak.
Jeroen Dagevos van Stichting De Noordzee: Het aanpakken van de bron is prioriteit nummer één om een einde te maken aan de plastic vervuiling van onze zeeën en oceanen, want anders is het dweilen met de kraan open. Met het besluit geen microbeads meer aan haar producten toe te voegen draait Unilever nu de plastic kraan dicht.
NGOs die deelnamen aan de Twitter campagne zijn: Plastic Soup Foundation, Stichting De Noordzee, 5Gyres, @NYTimesgreen, @greenspanetwork, Greenpeace, IVN, Project Blue Sea, Seas at Risk, MCS (Marine Conservation Society), De Waddenvereniging, Plastic Pollution Coalition, Natuur & Milieu, Surfrider Foundation Holland, Surfrider Foundation Europe, Deepwave, Environmental Bureau (EEB), The Coastal & Marine Union, Kust & Zee, Sea First, Duik de Noordzee Schoon.
Unilever haalt wereldwijd micro beads uit verzorgingsproducten
leestijd: < 1 minuut