Update Containerramp MSC Zoe: Tijd dat de vervuiler betaalt - Stichting De Noordzee

Negen maanden na de containerramp met de MSC Zoe ligt nog zo’n 800.000 kilo materiaal van de verloren containers in zee. In de zomer werkten wij en gelukkig ook veel anderen hard door aan de afwikkeling van de ramp. Een overzicht.

Juli: Pilot Hot Spot Net Catching

Deze zomer is een proef (de pilot Hot Spot Net Catching) uitgevoerd door Rijkswaterstaat waarbij vanaf een vissersschip met netten klein afval is verwijderd. Hiermee is 5000 kilo geborgen. De proef is geëvalueerd en kreeg vervolg. Met aangepaste netten wordt in augustus en september 2019 in totaal 18 dagen op zogenaamde ‘hot spots’ op de Noordzee naar klein afval gevist dat zich op of net onder de zeebodem bevindt.

Augustus: Vrijwilligers Beach Cleanup Tour helpen mee

In de Beach Cleanup Tour in augustus besteedden we aandacht aan het afval van MSC Zoë. Op de Wadden haalden de vrijwillige opruimers in totaal 600 kilo afval van de stranden. Een deel hiervan was van MSC Zoë. Er zijn onder meer sierlampjes, mandjes en vooral veel pellets opgeruimd, kleine plastic bolletjes. 

September: Geslaagde Duikexpeditie

In een 9-daagse duikexpeditie ging een ervaren team duikers van Stichting Duik De Noordzee Schoon op zoek naar MSC Zoë afval. Aan boord waren ook twee collega’s van Stichting De Noordzee. In het gebied tussen Ameland en Schiermonnikoog werd op ieder wrak afgevallen lading aangetroffen en geborgen. Onder de vondsten waren koffers, pannen, speelgoedauto’s, schoenen en kinderjassen. De actie laat zien dat bergen nog steeds mogelijk en nodig is maar dat haast geboden is, hoe langer de spullen blijven liggen, hoe groter de kans dat ze onder het zand verdwijnen. Er was veel media-aandacht voor de expeditie. Naast Nederlandse regionale en landelijke pers was er ook interesse van Belgische, Engelse en Duitse media. 

September: Open brief aan MSC

Samen met de Waddenvereniging publiceerden we een brief aan MSC om hen te herinneren aan hun beloftes. Het doel van deze brief om bij MSC aan tafel te komen. We zijn niet tevreden over de afhandeling van de containerramp. Nog steeds is alle verloren lading nog niet opgeruimd en is slechts een fractie van de ingediende claims voor de opruimkosten vergoed. Daarnaast vragen we aandacht voor wat er gedaan kan worden door MSC en de sector om dit soort rampen in de toekomst te voorkomen. De brief is goed ontvangen door de media. “Ons uitgangspunt is dat de vervuiler betaalt en dat hebben we nog lang niet in zicht”, aldus hoofdingenieur directeur Erica Slump van Rijkswaterstaat in het NRC (11/9/2019).

Van MSC hebben we vooralsnog geen reactie gekregen. Deze week liet Rijkswaterstaat weten dat MSC nu echt spoedig tot betaling overgaat. De stand van zaken met betrekking tot de afhandeling van de containerramp is geagendeerd voor het eerstvolgende Algemeen Overleg in de Kamer in november. 

We gaan door

Wij blijven ons inzetten voor zoveel mogelijk opruimen, goed onderzoek naar de ecologische effecten en maatregelen om een nieuwe ramp te voorkomen.

 


 

  • Meer informatie over de duikexpeditie van Duik de Noordzee Schoon.
  • Onze projectleider Mara Francken ging drie dagen mee met de expeditie van Duik De Noordzee Schoon en schreef een blog over haar ervaringen.
  • Informatie over onder meer de bergingsacties is hier te vinden. 
  • De brief aan MSC plaatsten we hier.

 

Foto: Peter van Rodijnen & Udo van Dongen