Een voor een kwamen de deelnemers aan de Tall Ships Race 2008 Den Helder binnen. De start van de tweede etappe was in het Noorse Bergen. Omdat de schepen een boei voor de Britse kust moesten ronden staken ze twee keer de Noordzee over. Voor Stichting De Noordzee een reden om eens met de bemanning te gaan praten over wat ze op zee zijn tegengekomen.
Het opvallendste schip is de Russische MIR, een 95 meter lange driemaster. Het schip is dwarsgetuigd (met ras) maar kan opvallend hoog aan de wind zeilen. De MIR is derde in de A-klasse. Aan boord vraag ik aan de bemanning over hun belevenissen op zee. Ze hebben vooral veel kwallen gezien (jellyfish). Vanaf de MIR is bij Liverpool een dolfijn gezien. Daarna niet meer. Wel kwamen ze veel boorplatforms tegen en grote olietankers.
Op de Poolse Zobaczy? morze duurt het even voor men een engels sprekend bemanningslid vindt. Terwijl ik om me heen kijk valt het me op dat een aantal bemanningsleden zich angstvallig aan een over dek gespannen kabel vasthoudt. Maar we liggen aan de kade en het schip beweegt niet. Als ik vraag of ze dolfijnen of vervuiling hebben gezien dringt het opeens tot me door: ze zijn blind!
Het blijkt dat de helft van de bemanning blind of slechtziend is. Maar ze hebben één dolfijn gezien, twee dagen vanaf Aberdeen. Hier aan boord doen we alles samen met de blinden, zeilen, koken en ook van de dolfijn hebben zij evenveel genoten als wij. Oja, we hebben wel iets gezien, een rode ballon, midden op zee.
Vanaf de meeste schepen zijn er wel dolfijnen gezien. En het verhaal van de kwallen kwam ook vaak naar voren. Vooral s nachts waren die zichtbaar. Afval waren de zeilers gelukkig in mindere mate tegengekomen. Hoewel een schip melding maakt van drifting wood op zee.
Alle zeilers waren enthousiast over het zeilen op de Noordzee en trots op hun prestatie.
Waarnemingen vanaf Tall Ships
leestijd: < 1 minuut