Al enige tijd had ik de wens om wat media over GoedeVIS te maken. Afgelopen maandag kreeg ik die kans op een MSC ‘kookjamsessie’ in Hotel Theater Figi in Zeist. Mijn opdracht was om 4 korte video-reportages te produceren.
Acht koks werden ingewijd in het werken met vis met het MSC-label. De koks van de eerste vier MSC-gecertificeerde restaurants in Nederland – Umoja, Figi, Fifteen en te Pas – ‘jamden’ met acht collega’s van andere restaurants.
Maar waarom wil je als chefkok eigenlijk een MSC certificering? Vis is toch gewoon vis, die smaakt echt niet beter als je er een MSC-sticker op plakt.
Terwijl de koks de heerlijkste geuren en meest smakelijk uitziende gerechten produceerden was ik aan het werk. Met name Marco Degen, chefkok van Umoja, maakte het bont. “Een combinatie van zoet, zuur en bitter” noemde hij zijn gerecht. Ik kan me daar best iets bij voorstellen, het rook echt voortreffelijk. Geur is helaas niet in video over te brengen en tijd voor proeven had ik niet.
Carlo van Meerten (Figi) is duidelijk een kok die liever in de keuken staat. Zijn opmerking, “We bieden de gast een bewuste keuze”, is misschien wel de kern van het verhaal. Vis is niet een onbegrenst voorradig product uit de supermarkt. Vis is een schaars goed. MSC garandeert duurzaamheid, bovenstaande koks garanderen voortreffelijke geuren. Over de smaak kan ik helaas geen uitspraken doen.
Marco ga ik zeker nog een keer aan en smaaktest onderwerpen. De video’s staan hier.
Watertanden bij MSC kookjamsessie
leestijd: < 1 minuut