HumanElem_klein formaatHet Financieel Dagblad besteedde afgelopen zaterdag uitgebreid aandacht aan een opdoemend milieuprobleem: de groeiende populariteit van het aantal cruisevakanties en daarmee het aantal (grotere) cruiseschepen. Al jaren hoor ik van vertegenwoordigers uit de Cruise sector dat deze zo vooruitstrevend is en vooruit loopt op internationale regelgeving. Maar dit valt in de praktijk toch wel tegen.

De Cruisevaart, toch bij uitstek een vakantie op zee in een natuurgebied, veroorzaakt vele malen meer CO2 uitstoot per reiziger dan bijvoorbeeld een autovakantie. Een Cruiseschip vaart voornamelijk op zeer smerige stookolie en de uitstoot van zwavel en smog veroorzakende emissies zijn monsterlijk hoog. Daarnaast ontvang ik berichten over aanhoudingen en boetes in de VS van Cruise bemanningsleden, wegens het dumpen van afval. Ook in dit filmpje dat op youtube verscheen wordt nog eens bevestigd dat het overboord zetten van afval normale praktijk is: 

Stichting De Noordzee gaat volgende maand de héle Noordzeekust schoonmaken. Daarbij vinden we op de drukke toeristenstranden natuurlijk veel zwerfafval. Maar op de meer verlaten stranden vinden we óók veel afval. Dit is voornamelijk afkomstig van zeeschepen die het afval overboord hebben gezet. Het moge duidelijk zijn dat dit dus ook gebeurt in de Cruise industrie.

Uit onderzoek blijkt dat Cruiseschepen verantwoordelijk zijn voor een kwart van de totale afvalproductie van de scheepvaart, terwijl deze industrie 1% betreft van de totale scheepsvloot. Steeds meer berichten wijzen er op dat het ‘groene imago’ dat de sector zichzelf aanmeet, eenvoudigweg niet op zijn plaats is. Ja natuurlijk, goede rederijen zijn er ook. Maar zo lang de praktijken als de bovenstaande nog gebeuren, wordt het hoog tijd dat de Cruisevaart eens onder de loep wordt genomen. Temeer omdat Amsterdam en ook Rotterdam een groeiend aantal Cruiseschepen ontvangen. En, in goede traditie van de Stichting, werken wij vooral ook graag met de sector zelf aan zinnige duurzame alternatieven voor een economische sector met ‘milieugroeistuipen’. Hoog tijd voor ‘Cruise Control’ dus. Lees het artikel van het Financieel Dagblad: ‘Drijvende dorpen‘. Lees ook ons eerdere bericht ‘Matroos betrapt op dumpen afval in zee’.

Auteur: Edo Donkers Projectleider scheepvaart